خرید از سراسر دنیا


» آیا فاجعه در راه است؟؛ همزمانی کووید 19 با سایر ویروس ها

آیا فاجعه در راه است؟؛ همزمانی کووید 19 با سایر ویروس ها

همزمان شدن کرونا با آنفولانزا


 برخی از پژوهشگران مانند اب اوسترهاوس از مرکز تحقیقات عفونت‌های جدید و زئونوز در هانوفر معتقد هستند در فصل پاییز باید انتظار موج‌های جدید شیوع کووید ۱۹ را با هم داشته باشیم و آمادگی لازم برای درمان موارد شدید بیماری را کسب نماییم.


یکی از بزرگترین نگرانی‌های متخصصان این است که بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی باید علاوه بر آماده‌سازی برای ارائه خدمات به بیمارانی که مبتلا به آنفلوآنزای فصلی هستند، برای خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید نیز آماده بشوند. این در حالی است که احتمال دارد شیوع ویروس آنفلوآنزا یا سایر ویروس‌های فصلی و همچنین آب و هوای سرد و مرطوب موجب تشدید شیوع کووید ۱۹ بشود.


تشخیص صحیح این که بیماران به کدام یک از ویروس‌های کووید ۱۹ و آنفلوآنزا مبتلا شده است، یکی از چالش‌های این دوره خواهد بود. زیرا این دو ویروس و سایر ویروس‌های فصلی عامل بیماری‌های تنفسی، بر اساس علایم، قابل تشخیص نیستند. بنابر این استفاده از آزمایش های تشخیصی دقیق‌تر و بهره‌مندی کارکنان بخش بهداشت و درمان از تجهیزات محافظتی کامل، امری ضروری می باشد و خواهد بود.


آما آنچه واقعا مشخص نیست، واکنش ویروس کووید ۱۹ در مجاورت سایر ویروس‌هاست. هر ساله در فصل پاییز مجموعه‌ای از ویروس‌های تنفسی قابل پیش‌بینی شیوع پیدا می‌کند،‌ این جریان با شیوع راینو ویروس آغاز خواهد شد که عامل اصلی بیماری سرماخوردگی عادی است و در مهرماه به اوج خواهد رسید. سپس نوبت ویروس سینسیشال تنفسی (RSV) است که در ماه‌های آبان و آذر شایع می شود و در اغلب افراد موجب بروز علایم خفیف سرماخوردگی و در موارد اندکی از کودکان و کهنسالان موجب بروز عفونت‌های شدید ریوی خواهد شد.


نکته قابل توجه این است که در زمان شیوع هریک از این ویروس‌ها، سایر آن‌ها شیوع نخواهند یافت و موج شیوع هریک پس از اتمام دیگری می باشد. اما پرسش مهمی که مطرح می باشد این است که آیا ویروس کووید ۱۹ نیز از همین الگو تبعیت خواهد کرد یا خیر! آیا امکان آلوده کردن افرادی که بدن آن‌ها توسط یک ویروس دیگر آلوده شده وجود دارد؟


اولین شخصی که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در خارج از کشور چین عمر خود را از دست داد، یک مرد فیلیپینی ۴۴ ساله بود که علاوه بر کووید ۱۹، به آنفلوآنزا نیز مبتلا بود. اما از این که وجود دو ویروس در بدن یک شخص موجب تشدید کووید ۱۹ یا خیر، هیچ اطلاعی در دست نمی باشد. آنچه موجب نگرانی متخصصان می باشد،‌ سن پایین بیمار فیلیپینی است که سبب می‌شود متخصصان نسبت به پیامدهای آلوده شدن همزمان به دو ویروس آنفلوآنزا و کووید ۱۹ خوش‌بین نباشند.


متخصصان چینی در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی اعلام کردند در زمان شیوع آنفلوآنزا در این شهر، شیوع کووید ۱۹ متوقف شده بوده است. بسیاری از بیماران هر دو ویروس را با هم داشتند، اما به نظر نمی‌رسید که این وضعیت موجب کاهش شانس باقی ماندن آن‌ها در مقایسه با بیمارانی که فقط به ویروس کووید ۱۹ آلوده بودند، شده باشد. با این وجود افرادی که به هر دو ویروس آلوده بودند، بیش از سایرین دچار آسیب‌های قلبی شده بودند و زودتر از دیگران دچار التهاب های منجر به مرگ شدند.


ویروس سرماخوردگی معمولا توسط کودکان و از طریق تعامل آن‌ها در مدارس شیوع پیدا می کند، اما بر اساس شواهد فعلی، ویروس کووید ۱۹ در بین بزرگسالان شیوع پیدا کرده است. در نتیجه ممکن است این وضعیت به معنای تعداد بیشتر مجموع افراد بیمار در دو جمعیت کودکان و بزرگسالان بشود. علاوه بر این، کووید ۱۹ نوع متفاوتی از سلول‌ها را هدف قرار خواهد داد و این وضعیت نیز می‌تواند امکان همزیستی دو نوع ویروس کووید ۱۹ و رینوویروس، RSv و آنفلوآنزا را تقویت نماید.


بنابراین لازم است برای بدترین وضعیت ممکن یعنی همزیستی کووید ۱۹ با سایر ویروس‌های تنفسی فصلی نیز آماده بشویم. این بدان معنا است که خود را برای مقابله با آنفلوآنزا آماده بکنیم. زیرا سایر ویروس‌های مورد بحث فاقد هرگونه واکسن موثر هستند، اما با استفاده از واکسن‌های آنفلوآنزا می‌توان حداقل برابر این بیماری ها ایمن شد.


ایرنا / آخرین خبر


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده